Pozadí projektu
Hlavní motivací pro rekonstrukci regulačních uzávěrů spodních výpustí (dále jen SV) byl zejména současný nevyhovující technický stav uzávěrů typu Johnson na SV s označením I a II a válcových uzávěrů na SV s označením III a IV. Od jejich uvedení do provozu uběhlo více než 80 let a za tuto dobu byla prováděna pouze běžná údržba a dílčí opravy. Současný stav tohoto zařízení, jak z hlediska korozního, tak provozního poškození nezaručuje dlouhodobý spolehlivý provoz. Cílem bylo dosažení obnovení plné provozní spolehlivosti, včetně těsnosti na úrovni hodnot průsaků splňující současné normové požadavky, a prodloužení životnosti k zajištění dlouhodobé bezpečnosti celého VD.
Cíle projektu
Cílem výzkumu bylo upřesnění resp. doplnění výsledků posudku „Posouzení hydraulických poměrů v prostoru spodních výpustí a navazujícího vývaru VD Vranov – rekonstrukce výpustí“, vypracovaného prof. Ing. Janem Šulcem, CSc. Dalším cílem byl návrh reálných hydraulicky prověřených variant opatření umožňujících bezpečné převádění ovlivněných povodňových průtoků Q1–Q10 000 spodními výpustmi s novými koncovými regulačními segmentovými uzávěry na každé spodní výpusti a korunovým bezpečnostním přelivem s navazující kaskádou a vývarem.
Metodika projektu
V rámci výzkumu byly vybudovány dva fyzikální modely, model jedné spodní výpusti s koncovým segmentovým uzávěrem v měřítku délkové podobnosti 1:14.68 a prostorový model hrázového tělesa s výpustnými zařízeními v měřítku délkové podobnosti 1:55.